 |
|
Candidate of Pedagogical Sciences, Docent
Department of Theory and Methods of Preschool and Special Education
|
Personal informationMain publicationsActivityContacts
She was born on February 1, 1969 in Ivano-Frankivsk region. Since her school years, she liked the profession of teaching, mentoring, and educating the growing generation. In order to acquire her favorite profession, she first entered the Kremenets Pedagogical College, majoring in “Preschool Education” (1984-1988). Subsequently, she continued her studies at the Ivano-Frankivsk State Pedagogical Institute named after Vasyl Stefanyk, majoring in “Pedagogy and Psychology (preschool)” (1992) and postgraduate studies at the South Ukrainian State University named after K.D. Ushynskyi. In 1997, she defended her dissertation on the topic “Methodology of using Mariika Pidhirianka’s poetic heritage in lexical work with children of older preschool age” under the guidance of a full-time member of the National Academy of Sciences of Ukraine, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor A.M. Bogush. The didactic model of complex work based on the poetic works of Mariika Pidhirianka developed by N.R. Kyrsta is effectively used in the practice of modern preschool education, and the pedagogical conditions, trends, and regularities of the language acquisition of poetic works by older preschool children, determined by the author, have enriched the vocabulary development methodology of preschoolers for working with the works of Ukrainian poets.
Since 1992, she has been an assistant at the Department of pedagogy and psychology (preschool) of the Ivano-Frankivsk State Pedagogical Institute named after Vasyl Stefanyk.
Since 1997, she has been working as docent of the Department of Theory and Methodology of Preschool and Correctional Education at the Pedagogical Institute of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University.
In 2004, she was appointed the Academic Secretary of the specialized academic council K 20.051.01 for the defense of dissertations in the specialty 13.00.01 – general pedagogy and history of pedagogy.
She is the author of more than 100 scientific publications, including the educational and methodological manual “Pedagogy of Ukrainian Preschool” (co-authored) for students majoring in “Preschool Education”.
Scientific and pedagogical experience – 27 years.
Scientific author profiles:
https://orcid.org/0000-0002-6777-4890
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57215780611
https://www.webofscience.com/wos/author/record/37854204
https://scholar.google.com/citations?user=w_mKDpkAAAAJ&hl=uk
Articles in Scopus:
- Sirko R. I., Bezverkhnia H. V., Zaverukha O. Ya., Chupakhina S. V., Kyrsta N. R. Motivation to Get a Second Higher Education: Psychological and Pedagogical Aspect. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2020.Vol.19.No.2.рр.188 – 220 (4 др.арк). URL: https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/issue/view/78
- Sheketa V., Zorin V., Chupakhina S., Kyrsta N., Pasyeka M. and Pasieka N. Empirical Method of Evaluating the Numerical Values of Metrics in the Process of Medical Software Quality Determination. International Conference on Decision Aid Sciences and Application (DASA), Sakheer, Bahrain, 2020, pp. 22–26 (0,63 др.арк), URL: https://doi.org/10.1109/DASA51403.2020.9317218
Articles in Web of Science:
- Bezliudniy O., Kravchenko O., Kondur O., Reznichenko I., Kyrsta N., Kuzmenko Yu., Tkachuk L. National and Patriotic Education of Young Students by Means of Digital Technologies in Distance Learning Environment. International Journal of Computer Science and Network Security, 2022. Vol. 22 No. 7 pp. 451-458 (1 др.арк). https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-1record/WOS:000838065300055
Professional publications (category B):
- Чупахіна С.В., Кирста Н.Р. Попередження дискалькулії у дітей старшого дошкільного віку: особливості організації розвиткової роботи. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 40. Том 3. С.262–268 (0,88 др.арк). https://doi.org/10.24919/2308-4863/40-3-42
- Чупахіна С. В., Круль Л.М., Кирста Н.Р. Особистісно-професійний розвиток педагогів закладів дошкільної освіти в умовах модернізації. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Херсон. Вип. 97, 2021. С. 64-71 (1 др.арк). https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2021-97-9
- Потапчук Т., Чупахіна С., Кирста Н., Кравець Н. (2022). Взаємодія фахівців ЗДО з сім’єю дитини з порушенням мовлення: теоретичні аспекти. Acta Paedagogika Volynienses. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, Вип.1. т1. 2022. С.183-191 (1,1 др.арк). Фахове видання: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.29 Кат. Б. Видавничий дім «Гельветика», 2022 http://www.journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy
- Марчій-Дмитраш Т.М, Кирста Н.Р., Матішак М.В. Psychological and pedagogical basics of forming the communicative culture of future educators of ipe: an interdisciplinary approach. Гірська школа Українських Карпат. Випуск 26 (2022). С.80-85 (0,75 др.арк).
- Chupakhina S., I.Skomorovska, N. Kyrsta, L. Krul. Readiness of Specialists in the Field of Education for Social Partnership6 Inclusive Aspect // Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Vol. 9. №1. 2022. p.157-168 (1,5 др.арк). https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.157-168
- Kyrsta, I.Skomorovska. Оrganizational and menhodological aspects of the centers of personal development of children in the system of preschool education Гірська школа Українських Карпат. Наукове фахове видання з педагогічних наук. № 26. 2022. С.23-28 (0,75 др.арк).
- С. Чупахіна, Н. Кирста, Н.Захарасевич. Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі: особливості використання технології Lego. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2022. Випуск. 37. C. 181-193(1,6 др.арк). http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.37.11657
- Потапчук Т., Кирста Н., Кравець Н. (2022). Педагогічне співробітництво сім’ї та закладів освіти як передумова розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Освітні обрії. №1 (54), 2022. С. 132 – 136 (0,6 др.арк). Освітні обрії: https://journals.pnu.edu.ua/
- Чупахіна С., Кирста Н., Кіндрачук Н. (2023). Розвиток слухомовленнєвої пам’яті у дітей із порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5.Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 91, 2023. С.243-248. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.91.51
- Марченко І., Чупахіна С., Кирста Н. (2023). Комунікація дітей із тяжкими порушеннями мовлення за допомогою природних експресивних засобів: особливості навчання. Acta PaedagogicaVolynienses, (2), 2023. С.125-133. https://doi.org/10.32782/apv/2023.2.19
- Потапчук Т., Кирста Н., Пукас І. Професійна підготовка майбутніх вихователів до роботи з сім’ями учасників бойових дій. Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. «Наукові записки. Серія: Педагогічні науки». №1, 2023. С.266-271. https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/about/contact
- Skomorovska, N. Kyrsta, M.Matishak. The emergence of professional-emotional burnout syndrome in teachers of preschool: education institutions factors, symptoms, stages and preventios // Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 2023. Vol.10. №1. Р. 152-158. https://journals.pnu.edu.ua/index.php/jpnu/article/view/6737/7022
- Кондур О. Дідух І., Кирста Н., Палій Р. Особливості психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу в умовах змішаного навчання. Освітні обрії, №2 (57). 2023. С.24-29.
- Потапчук Т.В., Кирста Н.Р., Кравець Н.С. Теоретико-практичні питання педагогічної співпраці сім’ї та ІРЦ у особистісному розвитку дитини з ООП. “Суспільство та національні інтересиˮ: журнал. Київ: Видавнича група «Наукові перспективи», 2024. № 4(4) 2024. С. 618-630. http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/13936/14002
- Галина Барсуковська, Леся Клевака, Наталія Кирста. Мультимодальні підходи в освітніх програмах для дошкільників: розкриття творчих здібностей. «Вісник науки та освіти»: журнал. Київ: Видавнича група «Наукові перспективи», 2024. № 8(26) 2024. С. 664-677. http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/14554
Section of monographs
- Чупахіна С.В., Кирста Н.Р. Practically oriented technologies in professional and methodical training of teachers in the conditions of informatization of education [Практико зорієнтовані технології в професійно-методичній підготовці педагогів в умовах інформатизації освіти]. Opole: Publishing House WSZiA. 2021. ISBN 978-83-66567-33-7. C. 209-223 (1,75 др.арк). https://archer.chnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2527/1
Articles in other publications:
- Кирста Н.Р. Професійна підготовка фахівців дошкільної освіти до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища. Науковий журнал: Освітній простір України. Випуск 13. 2018. С. 49-53 (0,6 др.арк).
Educational and methodological edition
- Калічак Ю.Л., Кирста Н.Р. Психодіагностичний супровід розвитку дитини в умовах ЗДО: практикум. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2019. – 60 с. (1,9 др.арк).

2. Наскрізна програма педагогічної практики для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 012 « Дошкільна освіта» (денна і заочна форми навчання). Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М., 2020.40 с. (2,5 др.арк).
3. Методичні рекомендації до організації виробничої практики у закладах дошкільної освіти для здобувачів II курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (денна і заочна форми навчання) – Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М., 2020. 18 с. (1,1 др.арк).
4. Методичні рекомендації до організації виробничої практики у закладах дошкільної освіти для здобувачів IV курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (денна і заочна форми навчання) – Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М., 2020. 32 с. (2 др.арк)
5. Лисенко Н.В., Кирста Н.Р., Педагогіка українського дошкілля: У 2 ч.: Навчальний посібник. /За ред. Н.В.Лисенко – К.: Видавничий дім «Слово»., 2021. Ч. 2. 356 с. (11др.арк)

6. Лисенко Н.В., Кирста Н.Р., Лазарович Н.Б. Педагогіка українського дошкілля: У 3 ч.: Навчальний посібник. /За ред. Н.В.Лисенко – К.: Видавничий дім «Слово»., 2021. Ч. 3. 373 с. (7,8 др.арк)

Deputy Dean for Education Quality.
International internships:
Higher School of International Relations and Public Communication in Chelm (Republic of Poland) on the topic “Processes of systemic changes of higher education in the European Union – Polish context” (2019) https://drive.google.com/drive/folders/10-Xhf4oZ02VKcdJCSaqs1C4OA5sYPJAW
All-Ukrainian internships and professional development:
All-Ukrainian scientific and pedagogical professional development “Actual issues of ensuring the quality of higher education in modern conditions”, which took place on the basis of the Center for Ukrainian-European Scientific Cooperation from July 3 to August 13, 2023. Volume – 6 ECTS credits (180 hours). https://drive.google.com/drive/folders/10-Xhf4oZ02VKcdJCSaqs1C4OA5sYPJAW
Internship (comprehensive professional development) according to the training program for scientific and pedagogical workers: Educational direction “Child’s personality: motor competence, health-preserving competence, personal competence”, which took place on the basis of the State Scientific Institution “Institute for the Modernization of the Content of Education” on November 2, 2023, in the amount of 0.2 ECTS credits (6 hours). Certificate No. PC – 2023/10051 https://drive.google.com/drive/folders/10-Xhf4oZ02VKcdJCSaqs1C4OA5sYPJAW
All-Ukrainian Scientific and Pedagogical Advanced Training “Issues of supporting the development of young children as an educational component of training applicants for higher education in the specialty 012 “Preschool Education”, which took place on the basis of Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University and the Center for Ukrainian-European Scientific Cooperation from December 4, 2023 to January 14, 2024 (Certificate No. ADV041213-PSI). Volume – 6 ECTS credits (180 hours). https://drive.google.com/drive/folders/10-Xhf4oZ02VKcdJCSaqs1C4OA5sYPJAW
Main educational components:
OR “Bachelor”:
- Basics of special pedagogy
- Psychology of children of early and preschool age
- Psychological and pedagogical support in IPE
OR “Master”:
- Psychological and pedagogical guidance of personal development of preschool children and children with special needs
Elective educational components:
OR “Bachelor”:
- Prevention and correction of deviant behavior
OR “Master”:
- Tutoring in the educational system
Scientific leader of the student problem group “Using therapeutic toys in the educational space of the IPE”
Faculty head of industrial practices in the 4th year of the EL “Bachelor”, specialty 012 Preschool Education and in the 1st year of the EL “Master”, specialty 016 Special Education.
Performs the duties of a curator ДО-12